Prevence a řešení situací v souvislosti s rizikem onemocnění COVID – 19.
1. Prevence
- Od 10.9.2020 je kvůli zhoršující se epidemiologické situaci v Česku povinné nošení roušek uvnitř všech budov. Plošná povinnost nosit roušky ve vnitřních prostorách se netýká přímo výuky ve třídách.
- U vstupu do budovy školy, v každé učebně / hygienickém zařízení jsou k dispozici prostředky k dezinfekci rukou v nádobách s dávkovačem. V co nejkratším čase po příchodu do budovy si každý důkladně 20 až 30 sekund umyje ruce teplou vodou a mýdlem, popřípadě provede dezinfekci rukou, a následně dodržuje hygienu rukou po celou dobu svého pobytu ve škole.
- Velmi důležitým preventivním faktorem je časté a intenzivní větrání učeben a ostatních využívaných prostor školy, a to nejlépe okny – čerstvým vzduchem. Větrání učeben se provádí opakovaně, krátkodobě a intenzivně o přestávce i během vyučovací hodiny.
- Je zajištěno bezpečné vysoušení rukou – vysoušeči rukou.
- Úklid a dezinfekce hygienických zařízení probíhá vícekrát denně.
- Vyprazdňování odpadkových košů je prováděno minimálně jednou denně.
- Denně se provádí důkladný úklid všech místností, ve kterých se žáci a zaměstnanci školy pohybují. Úklid povrchů a ploch se provádí na mokro s použitím dezinfekčního přípravku, koberce se vysávají.
- Je kladen důraz na dezinfekci povrchů nebo předmětů, které používá větší počet lidí (např. kliky dveří, spínače světla, klaviatury pian, baterie u umyvadel, splachovadla, tlačítka u zásobníků mýdel či dezinfekce).
2. Jak se chovat v případě podezření na onemocnění COVID-19.
- Škola má povinnost předcházet vzniku a šíření infekčních nemocí, včetně covid-19. Tuto povinnost naplňuje podle zákona o ochraně veřejného zdraví tím, že je povinna zajistit „oddělení žáka / žákyně, kteří vykazují známky akutního onemocnění, od ostatních žáků a zaměstnanců školy.
- Škola nemá povinnost aktivně zjišťovat u jednotlivých žáků / zaměstnanců příznaky infekčního onemocnění (jako je např. zvýšená teplota, horečka, kašel, rýma, dušnost, bolest v krku, bolest hlavy, bolesti svalů a kloubů, průjem, ztráta chuti a čichu apod.).
- Postup v případě výskytu výše uvedených příznaků infekčního onemocnění COVID-19:
- příznaky jsou patrné již při příchodu žáka do školy - žák není vpuštěn do budovy školy;
- příznaky jsou patrné již při příchodu žáka do školy a není přítomen zákonný zástupce nezletilého žáka – tuto skutečnost oznámí zaměstnanec školy zákonnému zástupci neprodleně a informovat ho o nutnosti bezodkladného vyzvednutí / převzetí/odchodu ze školy;
- příznaky se vyskytnou, jsou patrné v průběhu přítomnosti žáka ve škole; neprodleně dojde k poskytnutí roušky a umístění do předem připravené samostatné místnosti nebo k jinému způsobu izolace od ostatních přítomných ve škole a současně informování zákonného zástupce nezletilého žáka s ohledem na bezodkladné vyzvednutí žáka ze školy; zletilý žák opustí v nejkratším možném čase budovu školy. Ve všech uvedených případech škola informuje zákonného zástupce, resp. zletilého žáka o tom, že má telefonicky kontaktovat praktického lékaře, který rozhodne o dalším postupu.
- V izolaci pobývá osoba až do odchodu ze školy nebo do doby převzetí zákonným zástupcem v případě nezletilého žáka. Při péči o nemocného nebo podezřelého z nákazy je nutné použít ochranné osobní pomůcky touto osobou i zaměstnancem školy. Prostor izolace je učebna SČ v přízemí školy.
- V případě pouhého podezření na výskyt nákazy covid-19 ve škole škola sama KHS nekontaktuje.
- Pokud se u žáka, zaměstnance školy objeví příznaky infekčního onemocnění (včetně covid-19), školu nebo aktivitu opustí v nejkratším možném čase s použitím roušky a dodržením dalších obecně známých pravidel chování a jednání při podezření na nákazu tímto virem.
- Žákovi (popřípadě zaměstnanci školy) s přetrvávajícími příznaky infekčního
onemocnění, které jsou projevem chronického onemocnění, včetně alergického onemocnění (rýma, kašel), je umožněn vstup do školy pouze v případě, prokáže-li, že netrpí infekční nemocí.
3. Onemocnění žáka / zaměstnance školy COVID – 19
- Školu v případě výskytu onemocnění zpravidla kontaktuje příslušná Krajská hygienická stanice (KHS). Ta provádí epidemiologické šetření a sdělí škole další pokyny, popřípadě rozhodne o protiepidemických opatřeních. V případě, že se ředitelka školy dozví o výskytu onemocnění covid-19 dříve, kontaktuje zaměstnance protiepidemického
odboru nebo odboru hygieny dětí a mladistvých místně příslušné KHS. - Pokud u žáka přetrvávají příznaky jako rýma a kašel, které jsou projevem alergického nebo chronického onemocnění, potvrzuje tuto skutečnost praktický lékař pro děti a dorost (u zaměstnanců školy lékař v oboru všeobecné praktické lékařství nebo poskytovatel pracovnělékařských služeb).
- V případě výskytu onemocnění covid-19 se karanténa týká okruhu osob, které byly v rizikovém kontaktu. O okruhu těchto osob rozhoduje příslušná KHS na základě protiepidemického šetření. Při svém rozhodování přihlíží mimo jiné k délce kontaktu, vzdálenosti osob, k zavedeným opatřením atd.
- Škola neprodleně informuje o vzniklé situaci a následných krocích v provozu školy stanovených KHS a o případné úpravě způsobu vzdělávání žáky, zákonné zástupce nezletilých žáků a svého zřizovatele.
4. Karanténa
- V případě laboratorně potvrzeného výskytu onemocnění covid-19 u jedinců ve školách a školských zařízeních se nařízení karantény týká pouze osob, které byly v rizikovém, epidemiologicky významném kontaktu. O okruhu těchto osob rozhoduje místně příslušná krajská hygienická stanice na základě provedeného epidemiologického šetření.
- Karanténou se rozumí lékařské vyšetřování zdravé fyzické osoby, která byla ve styku s infekčním onemocněním a její oddělení od ostatních fyzických osob s cílem zabránit přenosu infekčního onemocnění touto osobou v období, kdy by se mohlo šířit. Po dobu trvání karantény se infekční onemocnění u osoby v karanténě projeví/potvrdí, nebo neprojeví/nepotvrdí.
- V případě, že dojde k potvrzenému výskytu onemocnění covid-19 nebo nařízení karantény ve škole a školském zařízení u více jak 30 procent pedagogických pracovníků a žáků, kterému předchází narůstající trend nemocnosti, je riziko přítomnosti možných zdrojů nákazy a dalších přenosů nákazy tak veliké, že je doporučeno nařídit uzavření či omezení provozu školy nebo školského zařízení.
5. Distanční způsob vzdělávání
- Škola poskytuje vzdělávání distančním způsobem, pokud je v důsledku krizových nebo mimořádných opatření (například mimořádným opatřením KHS nebo plošným opatřením Ministerstva zdravotnictví) nebo z důvodu nařízení karantény znemožněna osobní přítomnost ve škole více než poloviny žáků.
- Prezenční výuka dotčených žáků přechází na výuku distančním způsobem. Žáci mají povinnost se distančně vzdělávat.
- Ostatní žáci, kterých se zákaz nedotkne, pokračují v prezenčním vzdělávání.
- V ostatních případech škola nemá povinnost poskytovat vzdělávání distančním způsobem. Škola pak postupuje obdobně jako v běžné situaci, kdy žáci nejsou přítomni ve škole.
5.1 Podpora denního a distančního vzdělávání
- Žáci jsou povinni nejen v době distančního vzdělávání denně sledovat školní systém Bakaláři, a to zejména:
- rozvrh vyučování + suplování
- domácí úkoly
- zprávy Komens
- klasifikaci
- Na základě pokynů vyučujících jsou žáci povinni zaregistrovat se na webových stránkách školy a tím získat přístup do prostředí E-learningu, kde jsou žákům zprostředkovány zejména studijní materiály.
- Významnou podporou nejen distančního vzdělávání je rovněž systém Moodle dostupný na adrese: https://moodle.cirkevka-bojkovice.cz/
- Jednotliví vyučující mohou případně využívat i jiné aplikace (např. Google Classroom, Zoom, Skype aj.)